Kalojen maailma on ihmeellinen. Suomessa elää muutamia kymmeniä kalalajeja luonnonvaraisena.

Kaloihin voi tutustua monella tavalla. Kirkasvetisten vesistöjen rannoilla voi ihmetellä esimerkiksi ahvenpoikasten uiskentelua.  Kivennuoliainen (kuva) on Suomen makeissa vesissä elävä kala, joka kärsii järvien rehevöitymisestä.

Sen sijaan ”pyydystä ja päästä” -kalastus ei ole hyvä tapa ihailla kaloja, sillä siinä kala tuntee kipua ja vahingoittuu.

Villien järvi-, joki- ja merikalojen kalastus tuo elinkeinon monille. Eläinsuojelulaki ja oikeus luonnonmukaiseen elinympäristöön sekä elämään ja kuolemaan ilman turhaa kipua suojaa silti myös kaloja. Kalanviljelylaitoksissa kalojen luonnoton elinympäristö on oma eettinen ongelmansa.

Jotkut harrastavat akvaarioita. Siinä on eettisesti hyviä ja huonoja tapoja tarjolla. Tiesitkö, että meriakvaariot sisustuksineen ovat aiheuttaneet tuhoja riutoille, joita on revitty myyntiin? Samoin aikaisemmin merikaloja on pyydettu syanidilla, mikä aiheuttaa kuolemaan johtavan myrkytyksen.

On myös mahdollista pitää eettisesti hyväksyttävämmin akvaarioita. Makeanveden ja murtoveden kaloissa on paljon akvaarioissa pidettyjä lajeja.

Suomessa harrastetaan erittäin vähän esimerkiksi harvinaisempia luonnonmuotoisia synnyttäviä hammaskarppeja, mutta Euroopassa niitä on enemmän. Samoin joitakin kalalajeja ja värimuotoja näkyy vain akvaarioissa. Esimerkiksi luonnonvaraisina ei löydy keltabarbia, taistelukalojen värimuotoja tai monien monnisten albiinomuotoja. Jos haluaa pitää akvaarioita, niissä kannattaa siis suosia kasvatettuja kaloja, sillä ne eivät yleensä verota luonnonkantoja.

Teksti: Jukka Väisänen, Eläinvihreiden hallitus
Kuva: Olli-Pekka Turunen