There is no planet B

ELÄINVIHREÄT JA EDUSKUNTAVAALIT 2023

Pidä pienten puolta ja äänestä valtaan eläinten edustajat!

Kevään eduskuntavaalit ovat erittäin merkitykselliset eläinten ja luonnon kannalta. EU:n eläinsuojelulainsäädäntö on juuri nyt kriittisessä vaiheessa. Suomen vaalitulos saattaa jopa ratkaista sen, saadaanko EU:ssa – ja samalla Suomessa – kiellettyä eläinten haitallisimman hyväksikäytön muodot.

EU:ssa ovat vireillä turkistarhauksen ja -myynnin kielto ja jo aiemmin päätetty häkkikasvatuksen kielto eläintuotannossa (Fur Free Europe ja End the Cage Age -aloitteet). Nämä pelastavat toteutuessaan sadat miljoonat eläimet kärsimykseltä. Myös esimerkiksi kulkukoirien ja -kissojen sekä Espanjan galgojen julman kohtelun lopettamiseksi on olennaista, että Suomen tuleva hallitus sitoutuu EU-yhteistyöhön. Samoin uhanalaisen luonnon ja villieläinten suojelu vaatii yhteisiä toimia koko EU:ssa.

Suomen uusi laki eläinten hyvinvoinnista on puutteellinen, mutta antaa silti mahdollisuuden parantaa suuresti eläinten kohtelua ja käytännössä lopettaa esimerkiksi turkistarhauksen. Tuleva hallitus päättää siitä, tulkitaanko uutta eläinlakia eläinten oikeuksien puolesta vai niitä vastaan.

Eläinvihreät ry antaa lisänäkyvyyttä ja taustatukea niille Vihreiden riveissä oleville ehdokkaille, joille eläinten hyvinvointi ja oikeudet ovat erityisen tärkeä asia. Nostamme esiin jäseniämme ja muita vihreitä ehdokkaita, jotka ovat allekirjoittaneet sitoumuksemme, tuntevat yhdistyksemme tavoitteet omikseen ja korostavat eläinten asiaa vaaliteemanaan.

Oletko Vihreiden eduskuntavaaliehdokas, joka koet eläinten asian olevan lähellä sydäntäsi, mutta et ole vielä listallamme? Ota yhteyttä!

Oletko äänestäjä, joka haluat löytää muunlajisten eläinten asiaa varmuudella ajavan ehdokkaan? Näiltä sivuilta ja some-sivuiltamme saat tietoa itsellesi sopivista Vihreiden ehdokkaista. Kannattaa myös liittyä ehdokkaan tukiryhmään tai muuten tukea omaa ehdokasta.

Eläinvihreä ehdokas -sitoumus

”Sitoudun tekemään kunnianhimoista politiikkaa eläinten aseman konkreettiseksi parantamiseksi ja nostamaan eläinten painoarvoa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Lupaan ajaa eläinten hyvinvointia ja oikeuksia edistäviä päätöksiä, jotka perustuvat tutkittuun tietoon ja eettiseen johdonmukaisuuteen.”