Mitkään elinkeinot eivät ole ikuisia. Esimerkiksi yhdellekään asbestinvalmistajalle ei enää nyky-Suomessa löydy töitä. Tuohikattojenkaan tekijä tuskin pystyy enää elättämään itseään nykypäivän työmarkkinoilla. Elinkeinoelämä onkin jatkuvassa muutoksessa, jota vastaan ei kannata taistella. Jos lähtisimme keinotekoisesti ylläpitämään jokaista kuolevaa alaa, saisimme lopulta kantaa kaikki rahamme suoraan kankkulan kaivoon.

Tulevaisuuden teknologia on vihreää teknologiaa ja tulevaisuuden energia on vihreää energiaa. Eniten tulevatkin hyötymään he, jotka uskaltavat ensimmäisenä sijoittaa kestävään muutokseen. Turpeenkin käytöstä ollaan luopumassa vanhentuvana energiamuotona, kuten aivan oikein on. Hallitus uskalsikin tehdä budjettiriihessä ratkaisun joka on paras ja kestävin niin elinkeinoelämän kuin ympäristönkin kannalta. Turpeentuottajia ei siis jätetä oman onnensa nojaan, vaan turvetuotannon alasajoon ja tähän ns. ”reiluun siirtymään” on varattu 70 miljoonaa euroa. Turkistarhaus on jo nyt kuoleva ala. Turkisten kysyntä laskee globaalisti koko ajan, ja teollisuudenalaa pidetään jo nyt osittain keinotekoisesti tukien avulla pystyssä. Joka vuosi turkisala tekee huonompaa ja huonompaa tulosta. On vain ajan kysymys ennen kuin se loppuu kokonaan.

Eteläinen naapurimme Viro on menossa jo kovaa vauhtia Suomen ohitse mitä tulee kestävään kehitykseen eläinten oikeuksien kannalta: Viron parlamentissa meni juuri läpi lainsäädäntö joka kieltää toiminnan, jossa eläimiä kasvatetaan vain turkisten vuoksi.

Seuraavaksi kääntyvät katseet kohti Suomea. Täällä ovat turkistarhauksen kieltämisestä puhuneet mm. niin eläinsuojeluyhdistykset, yksittäiset eläinoikeusaktivistit, Animalia ja Vihreät. Asia on erityisen tärkeä ajettavaksi myös eläinpoliittisia kysymyksiä varten perustetulle Eläinvihreät ry:lle, jonka puheenjohtajana minulla on kunnia toimia. Ilokseni ihmiset ovat alkaneet tiedostaa koko ajan paremmin myös eläinten oikeuksia. Eläinten kohtelussa vieläkin ilmeneviä suuria epäkohtia kuvaa hyvin mm. se, kuinka laki määrää että luonnonmukaisten elinolosuhteiden varmistamiseksi on ketuilla, naaleilla ja supikoirilla oltava eläintarhassa ulkotarha jonka pinta-ala on oltava vähintään 600 m². Tarhaketun tarhan kooksi riittää 0,8 m².

Kuolevien alojen keinotekoisessa pystyssä pitämisessä ei ole yhteiskunnassa mitään järkeä. Inhimillisesti sen silti ymmärtää, sillä kyse on ihmisten elannosta ja toimeentulosta. Myös perinteistä tai perheen aloittamasta yrityksestä voi tuntua vaikealta luopua. Siksi meidän pitää ymmärtää eläinten lisäksi myös ihmisten kärsimystä. Emme voi jättää yrittäjiä oman onnensa nojaan kun maailma muuttuu ja markkinat katoavat heidän ympäriltään.

Onneksi meidän on mahdollista olla yhtä aikaa sekä ihmisten että eläinten puolella. Samalla tavalla kuin reilu siirtymä takaa turvealan yrittäjille sosiaalisesti ja taloudellisesti oikeudenmukaisen siirtymän muille aloille, voisimme turvata myös turkistarhaajille reilun siirtymän pois elinkeinosta joka alkaa jo vedellä viimeisiään. Jos päätämme niin, voisi tulevaisuus olla reilumpi sekä eläimille että ihmisille.

Anni Teerikangas
vpj Pietarsaaren Vihreät De Gröna i Jakobstad
pj Eläinvihreät ry

Julkaistu 9.6.2021 Pietarsaaren sanomissa

Kuvan hopeakettu tuotiin hoitoon Nordic Wildlife Centreen Markku Harjulle, joka on tehnyt Eläinvihreä ehdokas -sitoumuksen, kunta Mustasaari.
Kuva: Teija Löfholm, Pietarsaarenseudun Eläinystävät ry