Eläinvihreiden hallituksessa vaikuttaa Suomen ehkä tunnetuin eläintenkouluttaja Tuire Kaimio eli ”Tuikku”, myös tietokirjailijana tunnettu. Hän on omistanut työuransa eläinten hyvinvoinnin edistämiselle sekä tieteeseen perustuvien pito- ja koulutustapojen kehittämiselle ja levittämiselle. Juuri nyt hän toivoo tiukennuksia erityisesti uuteen eläinten hyvinvointilakiin.

Tuikun mielestä myös perustuslakiin pitäisi kirjata se, että eläimet ovat tuntevia olentoja ja niillä on oikeus lajityypilliseen käyttäytymiseen. Tällä hetkellä eläimet ovat lain edessä esineitä. ”Kun koira ja lammas ovat lainsäädännössä ruohonleikkurin tai kenkäparin asemassa, vaikuttaa se väkisinkin niiden kohteluun.”

Tuikun tekemisiä on ohjannut kaikki vuodet halu ymmärtää, miten eläimet toimivat, tuntevat ja hahmottavat maailmaa. Millaisia muutoksia hän on nähnyt ihmisten suhtautumisessa eläinten hyvinvointiin näiden vuosien aikana?

”Lemmikinpito on mennyt yleisesti ottaen parempaan suuntaan Suomessa. Kadulla näkee, että koiria osataan nykyään ohjata positiivisella vahvistamisella. Aina ei muualta muuttaneilla ole heti samaa ymmärrystä eläinten hyvästä hoidosta.

Ei ihminen pahuuttaan pidä kanarialintua pienessä häkissä. Eläinten merkitys voi olla ihmiselle todella suuri esimerkiksi itse koettujen kauheuksien jälkeen. Kyse on vain tiedon puutteesta.

Ihmiset ovat usein halukkaita ottamaan vastaan neuvoja eläinten parempaan kohteluun, kun asiansa esittää rakentavasti. Suurin osa ihmisistä pitää eläimistään.

Vaikka eläinten näkökulmasta niitä lyödään laimin, laiminlyönti perustuu usein tietämättömyyteen. Asiat, joihin olen itse kokenut eniten urani aikana pystyneeni vaikuttamaan, ovat tapahtuneet pitkän ajan kuluessa ja yhteistyöllä. Muutos vaatii aikaa.”

(Tekstiä on lainattu Laura Rantasen  kirjoittamasta Tuikun haastattelusta Eläinten ystävässä 23.7. 2019.)