Kuntavaalit 2021

Ilahduttavan moni Eläinvihreiden jäsenistä ja eläinvihreä ehdokas -sitoumuksen tehneistä on tullut valituksi vaikuttajan paikalle kunnanvaltuustoon tai lautakuntaan. Eläinvihreiden hallituksen jäsenistä valtuustoon pääsi Pietarsaaressa puheenjohtajamme Anni Teerikangas, Vantaalla Tuire Kaimio ja Valkeakoskella Minna Hölttä. Suunnitteilla on kunta-aloite- ja ideapankki kunnissa tapahtuvaa eläinpoliittista vaikuttamista varten.

Yhdistyksen kokous 21.6. 2021

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset yhdistysasiat (vuoden 2020 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä toiminnantarkastajan lausunto), myönnettiin hallitukselle tili- ja vastuuvapaus ja valittiin hallituksen uudeksi varajäseneksi Verna Vihervaara. Lisäksi keskusteltiin muista asioista kuten professori Outi Vainion esiin nostamasta asiasta: kohonneista eläinlääkintäkustannuksista, vähävaraisista lemmikinomistajista ja tarpeesta alentaa eläinlääkinnän arvonlisäveroa.

Vihreiden puoluekokous 11.-12.9. 2021

Puheenjohtaja Maria Ohisalo avasi kokouksen ydinsanomanaan seuraava:
“Vihreät on aina ollut puolue, joka pitää myös heidän ääntään, joilla ei ääntä ole: luonnon, eläinten ja tulevien sukupolvien.”

Eläinvihreät ry:n puheenjohtaja Anni Teerikangas edusti kokouksessa yhdistystämme. Saimme puoluevaltuuskuntaan hyvän edustajiston: kaksi varsinaista (Anni Teerikangas, valtakunnalliset, ja Minna Hölttä, Pirkanmaa) sekä yhden varalle (Jukka Väisänen, valtakunnalliset).

Puolueen johtokaan ei näytä Eläinvihreiden kannalta hassummalta – yhdistyksemme jäsen Hanna Holopainen Lappeenrannasta ylsi puolueen kolmannen varapuheenjohtajan paikalle. Lisäksi puoluevaltuuskuntaan pääsivät Uusimaalta varajäseninä eläinvihreät Matti Saarni Vihdistä ja Anna-Stiina Lundqvist Porvoosta. Myös perustajajäsen Heikki Savola Karkkilasta pääsi varalle.

Anni Teerikangas ja Minna Hölttä käyttivät kokouksessa puheenvuoron eläinten puolesta, samoin kuin Vihreiden vegaanien pj. Karla Loppi. Yhtenä puoluekokousaloitteena hyväksyttiin Vihreiden nuorten aloite vegaanisesta ruoasta julkisissa ruokatarjoiluissa.

Anni Teerikangas on paitsi Eläinvihreiden puheenjohtaja, myös perustajajäsen ja Pietarsaaren vihreiden varapuheenjohtaja, joka istuu ensimmäistä kauttaan Pietarsaaren valtuustossa ja teknisessä lautakunnassa. Hän myös kuuluu Pietarsaaren eläintenystävien (SEY) hallitukseen.

Anni on lisäksi Vaasan vaalipiirin, Finlandssvenska Gröna GriFi rf:n sekä Kulttuurivihreät Kupoli ry:n hallituksissa. Siviilissä hän on laulunopettaja ja kuoronjohtaja sekä opettaa ruotsia aikuisille maahanmuuttajille. Hän on myös kahden kissan sekä afrikkalaisen kääpiösiilin ”äiti”.

Minna Hölttä on SEY:n eläinsuojeluneuvoja, Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtaja, Vihreiden eläin- ja maatalouspoliittisen työryhmän pj sekä Valkeakosken kaupunginvaltuutettu. Hän on sivutoimekseen opiskellut hevostaloutta sekä maaseutuyrittäjyyttä, ja sitä kautta erityisesti tuotanto- ja kotieläimet ovat lähellä Minnan sydäntä.

Minnan kotona asustaa neljä hevosta, kaksi minipossua, kolme vuohta sekä kolme kissaa ja kaksi koiraa. Minna toimii myös Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys PESU ry:n luonnonvaraiskoordinaattorina, sekä hoitaa itse luonnonvaraisia loukkaantuneita ja pulaan joutuneita eläimiä.

Jukka Väisänen on Eläinvihreiden perustajajäsen sekä pitkän linjan järjestöaktiivi Turusta ja Tuusulasta. Hän on ollut Turun seudun vihreiden pj, vpj Turun suurimmassa yhdistyksessä ja Armon Vihreissä sekä puoluevaltuuskunnassa jäsenenä ja varajäsenenä sekä vaikuttanut myös Varsinais-Suomen piirin hallituksessa.

Jukka on rautainen vihreän politiikan konkari joka on pitänyt aktiivisesti puheenvuoroja poliittisessa keskustelussa sekä ohjelmatyön eri osissa. Hän kannattaa kasvissyöntiä ja on myös veganismin puolestapuhuja. Lemmikit ovat hänen sydäntään lähellä ja Jukka on erityisesti akvaarioiden ystävä.

Kansanedustaja ja nyt Vihreiden varapuheenjohtajaksi valittu Hanna Holopainen Lappeenrannasta on osoittanut monilla kannanotoillaan tahtoaan ajaa eläinten asiaa. Hänen kädenjälkensä näkyy mm. vihreän eduskuntaryhmän julkaisuissa: ”Viisi keskeistä vihreää vaatimusta eläinten hyvinvointilakiin” ja ”Pentutehtailu lopetettava ja turkistarhaus kiellettävä” (ks. Vihreää eläinpolitiikkaa). Ks. myös kannanotot: ”Suomen tulee seurata turkistarhauksen osalta muuta Eurooppaa” ja yhdessä Inka Hopsun kanssa julkaistut kannanotot suojelukoiriin kohdistuvasta väkivallasta ja kuntien velvollisuuksista palvella myös nelijalkaisia kuntalaisia.